Netop hjemkommet fra VM 2010 i Debrechen, Ungarn, er det på tide kort at berette om det.
Forventningerne var høje inden afgang med Dong Energy holdet. Dog erfarede vi hurtigt følgende (skrevet efter 4. flyvning):

"Ved første træningsflyvning erfarede vi hurtigt, at de fleste veje hernede er af ringe stand og at langt det mest er opblødte og opkørte lerveje, som bliver til en klæbrig masse. Det gjorde, at på trods af gode valg gennem ugen og mange spændende situationer i håbløst terræn og under besværlige forhold, så endte vi efter gårsdagens flyvning med at sidde fast. På god gammeldags vis måtte vi grave sølen af vådt tungt ler væk fra vognen, sprede en masse grene ud, koble traileren af og så give bilen alt hvad den kunne trække. Det lykkedes efter 30 min. slid at komme fri med bilen og nu manglede blot traileren. 2 x 2500 tove bundet fast og så bare fuld gas og få hevet den op af sumpen.

Efter små 45 min. satte vi næsen hjemad, trætte og beskidte, men ved godt mod. Helt så heldige/dygtige har mange ikke været, da der sad mange hold fast i flere timer og blev hentet af traktorer. Dog var 4 balloner stadig ude i felten her til morgen (hvor dette er skrevet), de kan ikke hentes ind. At man end ikke med den største John Deere traktor eller hvad de nu har til rådighed hernede (alle kører med 4 baghjul på akslen) kan få tingene ud, vidner om de strenge og urimelige forhold, som der hersker her. Det overgår fantasien, at et land kan være så smukt, men alligevil så pløret. De piloter, som har måttet give op, låner udstyr af andre piloter hernede og flyver videre på det. Det ene japanske hold, som bor hos os, mangler al deres grej, da det står i en sump. En kineser der landede ved siden af os i går, har måttet efterlade al sit grej og sin VW Transporter, da vi så ham ved aftenens flyvning i et lig af en polsk Audi 100, med en helt anden ballon. En anden pilot havde landet i mudder til knæene, om han kommer ud, det ved jeg ikke for skrivende stund. Alle disse besværligheder havde vi også ved første træningsflyvning. En lille håndfuld piloter måtte her efterlade alt derude og derefter fik vi små 40 mm regn om natten. Stakkels dem. Har også sørget for at Chris har sækken med konsekvent fra nu af, hvilket han jo normalt ikke gør. Den mest tragiske mudderhistorie er nogle nordmænd, som forlod deres ballon og glemte at lave waypoint på den. De kunne ikke finde den i små 8 timer, men fandt den efter regnvejret.

Summa summarum er, at det er et markant anderledes stævne og der kommer konstant nye udfordringer, som vi bare må acceptere. Vi kan
ikke gøre en skid og kortinfo og lign. er en by i Rusland. Røde hovedveje er værre end kampvognsterræn i Oksbøl.

Så når alt lægges sammen og trækkes fra, er det en fantastisk stemning vi har, at vi ikke har mistet noget, at vi ikke har efterladt noget og trods alt kun har en gennemmudret bil med lidt ridser. Andre ville ønske de var i vores situation."

Ovenstående er et udklip af min beskrivelse på Dong Energy holdets side. Vi oplevede massive og nye problemer dernede, som tog megen energi og fokus. Vejret for området gjorde samtidig at vi fik 2 store flyvninger med hhv. 4 og 6 tasks, hvor vi først kom rigtigt i gang på den sidste med vores rutine og den flyvemåde vi så udmærket viste vi mestrede til LUX GSM i sommers.

Rent ballonmæssigt var det meget svært at skille sig ud, da de fleste tasks var JDG eller HZW og der var fællesstart alle gange, hvorfor differentieringen blandt piloter blev mindre udtalt.

Samlet set endte vi efter op- og nedture på en 60. plads ud af 118, hvilket er langt fra ambitionerne.
Jeg har personligt aldrig været med til et stævne med lign. terrænmæssige forhold. Jeg og holdet er vokset med dette stævne og fremtiden tegner rigtig lys for Dong Energy holdet. Det har været et meget lærerigt stævne omkring en masse andre områder end det rent flyvepraktiske og støttemæssige element for flyvningen. Så det er med oprejst pande, et sammentømret hold og en massiv selvtillid at jeg ser frem til at deltage med Dong Energy til EM 2011 udenfor Barcelona i Spanien.