Vi skulle igår aftes have været ude at flyve den første konkurrence. Vi kom ud til et fint startsted med masser af læ, men vindene omkring os var for kraftige. Med en jordvind på 11 m/s, valgte stævneledelsen fornuftigt nok at vi skulle blive på jorden. Vi havde fået en Fly On og Minimum Distance Time. Med 11 m/s kunne den sidste være ret sjov at flyve. Dog blev det ved med at blæse her til morgen, så vi kunne sove dejligt længe. Det højtryk, som skaber fantastisk flyvevejr hjemme, driller lidt herovre. Heldigvis har vejrudsigten for området ændret sig, så jeg forventer helt klart at flyve her til aften og i morgen. Så lad  os krydse fingre for det :)

 

/Niels

Så er jeg afsted ved årets første stævne. Det er faktisk det første stævne hvor min far nu ikke flyver konkurrence, men hvor jeg er piloten og Anders er med som navigatør. Derudover er Henrik med som navigatør på jorden og Svarre, en af mine venner fra svundne tider, er vores super chauffør. Vi er alle sammen til VM for piloter under 27 og det hele foregår i Mirijampole i Litauen. Vi ankom for små 2 dage siden til sunny sky og 30 grader om dagen. Det betyder højtryksvejr og masser af flyvemuligheder. Vi har allerede fået en aftenflyvning mandag og en morgenflyvning tirsdag. Begge træningsflyvninger gik rigtig godt og vi er ved at finde en rigtig god rytme. Alle vores markerdrop og anflyvninger til forskellige mål ligger på den rigtige side af 15 m., så vi ser med spænding frem til at stævnet snart starter. Som vejrudsigten er nu, lover de noget mere vind her midt på ugen end de foregående dage. Dette tegner ikke så godt, da vi har fløjet med 40 km/t herovre i blot 800 fod. Men vi håber det bedste og krydser fingre og nyder den billige gas. 6 kr. pr. liter er dejligt, så vi tager også en tur her til aften igen, for at pudse de sidste detaljer af og ja, gøre det vi er kommet for: At flyve over Litauen. 

 

Jeg vil forsøge at holde denne blog opdateret, men får vi både aften og morgenflyvninger, ja, så bliver der længere mellem nyhederne og indholdet af dem kortes ned. Hvis du gerne vil følge med i stævnet, så tag et kig her.

 

Nu må jeg ned og smide mig i græsset en time, inden vi triller ud i landskabet og finder et sted at starte fra.

/Niels

DM 2011 er  nu overstået. Vejret viste sig desværre fra sin dårlige side af, med masser af vind og regn. Jeg deltog i år på DONG Energys ballonhold og vi fik rigtig hygget os hele ugen, da vejret kun blev til flyvning fredag aften og lørdag morgen. DM 2011 endte således på 2 flyvninger og kun 4 tasks. Dette er trist, da tilfældighederne stadig råder for meget på scoringslisten og ingen rigtig er begyndt at stikke fra de andre.

 

DM 2011 var også specielt for mig, i det det er første gang jeg har været så dybt engageret i det organisatoriske bagved stævnet. Som formand for DBu SU var der mange ting og spørgsmål som skulle afklares og ordnes gennemt stævnet i tæt koordination med arrangører og stævneledelse. Det har været en stor mundfuld og noget jeg bestemt er vokset ved.

 

Jeg vil se tilbage på dette DM som endnu en gang øv vejr, men med fantastisk sammenhold og kammeratskab på holdet og alle holdene imellem og en stor oplevelse rent organisatorisk.

 

Jeg glæder mig meget til DM 2012, hvor jeg planlægger at deltage som konkurrencepilot for første gang. Lad os krydse fingre for det.

 

/Niels

Netop hjemkommet efter 1½ uge i det spanske, kan jeg se tilbage på et godt stævne sammen med DONG Energy ballonholdet. Vi lagde ud med en 32. plads i stærk varme (36 grader) og efter 2 dage uden flyvning, begyndte de sidste 4 dage med flyvninger morgen og aften. Gennem stævnet gik det bedre og bedre, vi kørte som en smurt maskine og det resulterede i en flot 8. plads. Alene på de sidste 2 flyvninger avancerede vi fra en 19. plads til en 8. plads primært pga. gode taktiske beslutninger og et samarbejde man sjældent ser, ud af 77 deltagende.

 

Torsdag aften blev derfor til fejring af pladsen og til en velfærdsflyvning for al mandskab og endda til en enkelt dåb.

 

EM i Lleida i Spanien har været en fantastisk oplevelse og især det, at flyve i et land med så varme gennemsnitstemperaturer. Hvis du vil læse mere om de enkelte flyvninger, klik da her.

 

/Niels

Det var en sand glædens dag i går, da jeg fik at vide, at Henrik havde fået sin tilladelse til at flyve kommerciel ballonflyvning i Danmark. Dette projekt har kørt i utrolig lang tid og krævet meget arbejde og mange involverede for at få i mål.

Et stort tillykke til Henrik og Robert og det bliver meget spændende at følge i fremtiden. Vil du gerne læse mere om det, så kig på BallonDanmarks hjemmeside.

/Niels